Inspirace růstem technologických firem

SIG Manager přivítal na své schůzce dalšího zajímavého hosta, tentokrát jím byl Jiří Hlavenka.

Jiří Hlavenka je investor působící ve společnosti Skypicker a u telekomunikačního operátora Fayn. Byl vůdčí osobností skupiny, která v roce 1994 založila firmu Computer Press, a je také spoluzakladatelem portálu Vltava.cz, prvního internetového obchodu v České republice, který následně přešel pod InternetShops. Napsal více než třicet publikací a tři tisíce článků z oboru IT a internetu. Na byznys se dívá globálním pohledem a na současnou českou politiku kriticky. Je technologickým vizionářem, který má však rád přírodu. Má široký společenský rozhled a o své názory se pravidelně dělí prostřednictvím blogů a médií. Projekty Jiřího Hlavenky získaly několikrát ocenění Křišťálová lupa, naposledy získal dvě první místa právě Skypicker. Jiří Hlavenka je též finalistou soutěže Podnikatel roku. To všechno jsou důvody, proč jsme si jej pozvali jako váženého hosta do SIGu Manager.

Jak se stát druhým Švýcarskem?

Cílem našeho setkání bylo především inspirovat se prudkým růstem technologických firem a inovativním podnikáním vůbec. Abychom získali lepší náhled na situaci, vzali jsme to elegantním obloukem přes porovnání ekonomiky dvou evropských zemí, Česka a Švýcarska. Pomineme-li některá historická fakta ještě z dob křižáckých výprav, která měla nesporně důležitý vliv na bohatství a podobu dnešního Švýcarska, musíme si přiznat, že je na tom švýcarská vláda z hlediska efektivity výběru daní o „trochu“ lépe. Posuďte sami. Česko: 10,5 mil. obyvatel; rozloha 79 000 km2; HDP 18 020 $ na hlavu. Naproti tomu úspěšnější Švýcarsko: 8,2 mil. obyvatel; rozloha 41 200 km2; HDP 84 100 $ na hlavu. Nabízí se otázka: Co s tím? Jak jej dohnat? A je to vůbec reálné? Silný domácí kapitál nemáme a bez něj to nepůjde. Ale máme schopnost vytvářet silné domácí podniky. Tradiční průmyslové podniky vyžadují kapitál nebo přístup ke kapitálu. Přitom silný domácí kapitálový trh nemáme. „Co je tedy naším lékem? Je to právě inovativní podnikání. Je však lékem, nikoli všelékem,“ říká Jiří Hlavenka.

Inovativní podnikání

Inovativní podnikání má určitá specifika. Tím asi nejcharakterističtějším je, že na trhu zápolí, více než je obvyklé, síla nápadu se silou kapitálu. Utkávají se zde takzvaní grassroots – neprofesionálové s dobrým nápadem – a již zavedený byznys. Tedy kreativita a improvizace versus znalosti. Nejlepším příkladem jsou startupy (též start-upy), nově vznikající, začínající firmy, často ještě ve fázi tvorby podnikatelského záměru. Ty jsou ale vysoce rizikové a mnoho z nich dříve či později krachuje. Inovativní podnikání je velmi vhodné pro zemi s nízkými životními náklady, vzdělanou pracovní silou, rozvíjející se a nesaturovanou, podkapitalizovanou, bez přístupu k trhům a kapitálu, přitom však s fungujícím právem a tržními mechanismy. Poznáváte Českou republiku?

Skypicker.com

Jedním z nejznámějších českých startupů a ukázkovým příkladem úspěšné firmy založené na inovaci, chcete-li nápadu, je Skypicker.com. Spoluzakladatel Jiří Hlavenka považuje tuto společnost za svou nejlepší investici. Dokonce jej i trochu mrzí, že do jejích začátků neinvestoval více, ale v té době ještě nikdo nemohl tušit, jak obrovský potenciál ve skutečnosti skrývá. Během krátké doby firma vykázala obdivuhodný růst. Posuďte sami. Vznikat začala v roce 2012. V roce 2013 její tržby činily nula korun, o rok později už sto milionů a v roce 2015 pak 2,2 miliardy korun. A reálný odhad tržeb pro letošní rok je deset až dvacet miliard korun. Média ji pravidelně sledují a referují o každém jejím kroku. Zajímá vás, co stálo za úspěchem jménem Skypicker? Na počátku byl podle Jiřího Hlavenky nápad, nalezení díry na trhu. Ne že by něco podobného nikoho nenapadlo, ba naopak, ale všechny odradilo velké množství překážek. Nikdo se do realizace nepustil, i když k tomu nebyl zapotřebí velký kapitál. Za úspěchem pak stojí schopnost skvěle vyřešit dlouhou řadu obtížných překážek, včetně zdolání „údolí smrti“, tedy překonání období nejistoty, a dotažení nápadu až do dnešní podoby.

Inspirace samotnou firmou

Skypicker je úžasným přehledem znaků, které jsou pro moderní rychle rostoucí technologické firmy typické. Čím konkrétně se u něj můžeme inspirovat? Třeba hned tím, že dnes nejde nutně o „vynález“, ale spíše o způsob myšlení nazývaný problem solving, tedy o strategii, která se zaměřuje na problém a jeho řešení. Nemusíte vymýšlet něco velkolepého a technicky bůhvíjak novátorského, stačí se kriticky podívat na zdánlivě fungující všední věci a najít způsob, jak je dělat lépe, efektivněji, tak abyste z toho i něco měli. Jako příklad nám může posloužit třeba síťová dopravní společnost Uber, jež pomocí své mobilní aplikace přinesla do přepravy osob malou revoluci, nebo známý obchodní řetězec kaváren Starbucks, který to dotáhl na 23 tisíc kaváren v 65 zemích. Další inspirací je standardní používání přístupu, metody a zároveň způsobu učení trial and error (pokus a omyl). Není čas na testování, proto se nové nápady aplikují hned a čeká se na odezvu. Bohužel zákazník se při tomto testování dočasně stává pokusným králíčkem, byť je později odškodněn. Podobně je to s novými vlastnostmi, také se okamžitě pouštějí na trh. Taková je doba, rychlá reakce má přednost před jistotou správnosti. Ve společnosti Skypicker mají pracovníci málo porad, plánují nakrátko a mají zákaz papíru, vše musí být v elektronické podobě. Všude tam, kde to je možné, upřednostňují cloudové technologie. Využívají služby či programy serverů, ke kterým přistupují vzdáleně, pomocí webového prohlížeče (či e-mailu). Co se týče pracovního tempa a nasazení ve firmě Skypicker, je doslova enormní. Mluvíme o práci na hranici lidských možností, která není pro každého, ale podle Jiřího Hlavenky si dnes jen takto ve firmě udržíte nejlepší lidi.

Co nás čeká?

Jiří Hlavenka je znám také jako vizionář. V podnikání vidí postupující disrupci „tradičních“ oborů inovátory (např. v bankovnictví, energetice nebo dopravě). Všímá si, že se na trhu stále častěji objevují štiky – neformální, mladé, štíhlé a rychlé firmy operující odkudkoli. Investiční kapitál se stává „raketovým palivem“. V práci nastávají také zásadní změny. Zaměstnavatelé začínají více uvažovat nad tím, kdo je pro ně vzhledem k rychlým změnám výhodnější, zda lidé přizpůsobiví a učenliví, nebo zkušení a s odborností. Objevují se pestré modely práce jako práce z domu, z cest, více úvazků nebo „najímání“ pracovníka na konkrétní úkol. Zaměstnanci mění své zaměstnavatele stále častěji. A to vše má dopad na vzdělávání. To je stále více orientováno směrem k měkkým dovednostem (na které se zaměřuje i SIG Manager) spíše než ke znalostem, které si dnes lze o trochu snadněji doplnit.

Politické angažmá

Zatím posledním velkým životním rozhodnutím Jiřího Hlavenky je kandidatura na hejtmana Jihomoravského kraje, přijal totiž nabídku strany Zelených a Pirátů být lídrem na společné kandidátce v podzimních krajských volbách. Co jej k tomu vedlo? Je přesvědčen o tom, že by u nás politika mohla fungovat daleko lépe, než je tomu nyní. Oslovení navíc přišlo v době, kdy jeho podnikatelská dravost prý není už tak silná jako dříve, zvolnil pracovní tempo a věnuje se spíše investování než řízení firem. To vše mu poskytuje čas na další aktivitu. Nenechte se však mýlit, politika je Jiřímu Hlavenkovi blízká dlouhodobě. Na politické a společenské dění reaguje především na svém blogu Bloc.cz, kde najdete přes čtyři stovky článků. I to je důvod, proč už má jasno, co chce změnit, aby země dobře fungovala. Podle něj je potřeba zaměřit se na diskusi a dramatickou změnu ve společenském diskurzu (musíme to chtít), na výměnu politické reprezentace (jiní lidé, jiné myšlení), na velmi rychlou a hlubokou změnu vzdělávacího systému (od jeslí po VŠ) a na chytrou státní politiku směrem k inovativním domácím podnikům (pomoc, ale ne peníze). „Je to velmi obtížné. I částečný pokrok přinese výsledky, byť částečné,“ dodává optimisticky závěrem našeho báječného setkání.

Autor: Stanislav Wolf
Sdílet
Hledání
Členské příspěvky
Informace o tom jak zaplatit členské příspěvky naleznete na webu Mensy.
Stažení časopisu
Časopis Mensa 3/2017 (červen) si můžete stáhnout ve formátu PDF kliknutím na obrázek.
Titulní strana časopisu Mensa 3/2017
Inzerujte s Mensou
Informace o možnostech inzerce v médiích Mensy ČR naleznete na stránce inzerce v papírovém časopise.
Hledáme
"Historiky"
Mensa má na našem území bohatou historii, avšak jen její malá část je přehledně zmapována. Hledáme pomocníky, kteří by chtěli projít několik starších časopisů, vybrat z nich relevantní informace a upravit je do přehledné podoby.

Programátora
Šikovného programátora, který by byl ochoten věnovat část svého času a doprogramovat nám sekci Kariéra na intranetu Mensy.

Práce v redakci je dobrovolná a nemůžeme Vám za ni slíbit hmotný honorář. Nabízíme Vám však možnost dělat zajímavé věci s lidmi, se kterými je radost pracovat. Se zájmem se, prosím, obracejte na .
Inteligence
Inteligence a její měření
Co je to inteligence, jak se člení a jak ji můžeme změřit, co to znamená IQ?

Popis různých stupnic IQ
Na světě se používají různé stupnice IQ, vysvětlujeme jejich podstatu a vztahy mezi nimi

Historie měření inteligence
Podrobně vysvětlujeme jak se vyvíjely způsoby a metody měření inteligence

Jsme chytřejší než naši předkové?
Rozebíráme Flynnův efekt a změnu průměrné inteligence v populaci během 20. století

Kreativní génius nebo psychotik?
Hranice mezi geniálním a psychotickým jedincem je často velmi úzká, vysvětlujeme, proč tomu tak je a zda spolu tyto vlastnosti souvisí

Chcete znát své IQ?
Přihlaste se na testování IQ pořádané společností Mensa, které na rozdíl od mnoha pochybných testů na internetu probíhá prostřednictvím mezinárodně uznávaného a standardizovaného testu.
Mensa v médiích
Našli jste nějaký článek o Mense? Prosím, pošlete odkaz na adresu .
Napište nám
Rádi píšete a chcete uveřejnit článek v časopise nebo na webu Mensy? Chtěli byste Mense pomoci jinak? Potom určitě napište na .
Testování inteligence
Informace a přihlášku na oficiální testování inteligence naleznete na http://testovani.mensa.cz/. Testování můžete také někomu darovat formou dárkové poukázky.
Tištěný časopis
Časopis Mensa může odebírat kdokoliv (i nečlen) na území ČR za 150 Kč ročně. Se zájmem o předplatné se, prosím, obracejte na sekretářku: .