Na jízdním kole okolo republiky 2008
Navštívil jsem centra 35 pohraničních okresních měst, ta ale spíš jen určila přibližnou trasu. Z naplánovaných cílů jsem navštívil drtivou většinu, i když některá místa kvůli provozní době nedopadla. Časté byly návštěvy technických i vlastivědných muzeí, vztahujících se většinou k dané oblasti. Výroba nákladních automobilů, balení čaje, výroba letadel, Chodové na Domažlicku, rodný dům Mistra Jana Husa apod. Ve Zlíně mě zaujalo obuvnické muzeum, Baťův mrakodrap s kanceláří ve výtahu a muzeum v dobově zařízeném baťovském domku, za Kunovicemi včelí naučná stezka a Baťův kanál, v Českém Krumlově městská památková rezervace a přírodní divadlo s otáčivým hledištěm, ve Stachách hasičské muzeum, v Kyselce pramen Mattonky a další a další zajímavá místa.
Z krajských měst jsem navštívil centra Ostravy, Zlína, Českých Budějovic,
Kalových Varů, Ústí nad Labem a Liberce. Cestou jsem symbolicky navštívil
polské, slovenské a rakouské území.
Kopce jsem velmi silně pocítil v
Jeseníkách a na Šumavě; oproti tomu Beskydy, Jizerské hory a Krkonoše jsem
projel po mírnějších kopcích na jejich okraji a Krušné hory jsem téměř
minul.
Cestuji na těžko (s brašnami), nezávisle (bez doprovodu), od r. 2005
sám. Všech pět dosavadních cest zatím bylo z domu až domů na kole, bez využití
vlaku či kamion-stopu.
Hmotnost kola s brašnami letos byla 51 kg, se mnou
dohromady pak 135 kg. S sebou jsem si vezl vše pro přespávání v přírodě (spacák,
karimatku, stan, vařič ...). Nejčastěji jsem spal na polích, lukách či v lese.
Noclehy letos vyšly celkem pěkně: Stan jsem stavěl jen 3x, i přes chladnější a
vlhčí počasí se podařilo krásných 13 nocí přespat pod širákem a dvakrát jsem
přespal v teple pod střechou.
Počasí bylo poslední týden poněkud slabší.
Např. v Karlových Varech jsem v 15 hodin zažil 8 °C, a za deště, což pro
dlouhodobou jízdu na kole za standardního režimu „cca 23 hodin denně venku“ není
nic moc. Spacák jsem sice měl letos konečně nový a dost dobrý, leč opět letní,
takže jsem ho při hlášených přízemních mrazících plně využil, aniž bych měl
pocit, že je zbytečně předimenzován.
Vzhledem k termínu cesty, poněkud vzdálenému od letního slunovratu, jsem si
docela dost užil noční jízdy. Ale díky pečlivému výběru výbavy a jejím dalším
úpravám jsem v noci vidět docela dobře.
Za celou cestu jsem najel cca 1 695
km a denně obvykle okolo 90 km. Nejméně jsem za den ujel 39,1 km a nejvíce 125,8
km; oba extrémy souvisely s nabídkou noclehu v suchu a teple. Počet navštívených
států jsem letos nezvýšil, takže zůstává na hodnotě 22.
Čistě pro úplnost,
nejvyšší okamžitá rychlost během cesty byla 66 km/h (v jižních Čechách), nicméně
cílem cestování není se někde rozsekat, takže jezdím na přežití a to číslo jsem
ve statistice vyhledal až dodatečně. Navíc za daných okolností maximálka ani
nezáleží na výkonu jezdce, protože na svém kole přestávám stíhat šlapat při
rychlosti někde nad 55 km/h, pak už je to jen na gravitaci. Podle výpočtu
rychlost 50 km/h na mém kole znamená kadenci šlapání 89 otáček za
minutu.
Čtrnáctý den cesty jsem najel dvacátý pátý tisíc km na stávajícím
kole (zatím drží, i když některé části už samozřejmě nejsou původní), což mi po
přičtení kilometrů najetých na předchozích kolech dává celkových zhruba 50 tisíc
km najetých za život na jízdních kolech. Spousta lidí má samozřejmě najeto více,
ale to chce čas, já jezdím jen účelově (abych něco zařídil, něco nebo sebe někam
dopravil) nebo turisticky (abych se někam podíval); až na zanedbatelné výjimky
nejezdím na projížďky či tréninky.
Co se týká defektů a oprav, s radostí hlásím: „Nula“! Samozřejmě nepočítám
občasné namazání řetězu a pedálů, hlavně po dešti, a asi jedno utažení
mechanismu pedálu a jednu výměnu baterií v blikačce. To je běžná údržba. Ale
vysloveně k závadě a zásadní opravě nedošlo. Je to také tím, že jsem kolo
nachystal jako na dlouhou cestu, ale jel jsem málo dní, a tudíž málo kilometrů,
takže se nestihlo opotřebovat. Nenastalo ani jedno píchnutí, přestože jsem z
nepozornosti několikrát přejel přes pár střípků, které na kraj silnice rozmístil
nějaký alkoholik (zbytky lahví) nebo nepozorný řidič (zbytky autoskel). Ono 1
700 km nic není, nové pláště komfortně vydrží více než dvojnásobek, méně
pohodlně (s defekty) i trojnásobek.
Při návratu z předchozích cest jsem
hlásil, jaké se kde hodí jazyky. Letos jsem sice jel jen po republice, ale při
setkání se zahraničními turisty přišla několikrát ke slovu angličtina, nikoho
asi nepřekvapí, že Karlovy Vary umožní oprášit ruštinu a v centru Českého
Krumlova, kde to vypadá jak ve středu Prahy, jste neustále obklopeni davy
turistů s anglicky či rusky mluvícími průvodci. Z českých nářečí mě zaujalo
jihozápadočeské, protože s tím jsem se doposud moc neměl jak setkat.
Při cestách spolupracuji s těmito firmami, jejichž výrobky testuji a používám: Warmpeace Choceň, R&B Mědílek Žacléř, Campingaz CS Praha, Rubena Náchod, Vella Náchod, Bedimex Hronov a Sportarsenal Lysá n.Labem.
Prázdniny skončily a od pondělí 22. 9. už opět dojíždím do Hradce Králové na tamní univerzitu. Zejména na Fakultu informatiky a managementu, kde coby doktorand na Katedře informačních technologií cvičím předmět „Technologie pro publikování na webu“. A pro rozšíření obzorů doplňkově, coby student, navštěvuji sousední Pedagogickou fakultu.
Z popříjezdové zprávy sestavila Jiřina Vlková.
Celá zpráva je k dispozici na www.adamek.cz/kolo/okolocr/prijezd.htm.
Komentáře
Mensa má na našem území bohatou historii, avšak jen její malá část je přehledně zmapována. Hledáme pomocníky, kteří by chtěli projít několik starších časopisů, vybrat z nich relevantní informace a upravit je do přehledné podoby.
Programátora
Šikovného programátora, který by byl ochoten věnovat část svého času a doprogramovat nám sekci Kariéra na intranetu Mensy.
Práce v redakci je dobrovolná a nemůžeme Vám za ni slíbit hmotný honorář. Nabízíme Vám však možnost dělat zajímavé věci s lidmi, se kterými je radost pracovat. Se zájmem se, prosím, obracejte na .
Co je to inteligence, jak se člení a jak ji můžeme změřit, co to znamená IQ?
Popis různých stupnic IQ
Na světě se používají různé stupnice IQ, vysvětlujeme jejich podstatu a vztahy mezi nimi
Historie měření inteligence
Podrobně vysvětlujeme jak se vyvíjely způsoby a metody měření inteligence
Jsme chytřejší než naši předkové?
Rozebíráme Flynnův efekt a změnu průměrné inteligence v populaci během 20. století
Kreativní génius nebo psychotik?
Hranice mezi geniálním a psychotickým jedincem je často velmi úzká, vysvětlujeme, proč tomu tak je a zda spolu tyto vlastnosti souvisí
Chcete znát své IQ?
Přihlaste se na testování IQ pořádané společností Mensa, které na rozdíl od mnoha pochybných testů na internetu probíhá prostřednictvím mezinárodně uznávaného a standardizovaného testu.