Rozhodnuto: Ve které zemi najdeme nejchytřejší absolventy?
Říkal jsem si: „Asi něčemu nerozumím, nevyrůstal jsem tam (myšleno v té či oné cizině) a odpověď na tento typ otázek je komplikovanější a komplexnější, než se na první pohled může zdát.“ Ale s přibývajícími zkušenostmi mi čím dál více připadalo, že na tom nejsme až tak špatně. Poté jsem náhodně objevil článek, který jsem si s radostí přečetl a který jsme si s kolegou Cironisem dovolili volně přeložit. Pohled na kvalitu českého vzdělání nyní vyznívá úplně jinak, než byste předpokládali.
Článek z The Independent
Analýza kognitivních schopností mezi
absolventy vysokých škol umístila Anglii až
na osmé místo, například za Japonsko,
Finsko nebo Nizozemí. Nejnovější studie
ukazuje, že výkony britských absolventů
nedosahují kvalit jejich japonských či
evropských kolegů.
Ačkoli při letošním sestavování žebříčku nejprestižnějších univerzit dominovaly především ty britské či ze Spojených států amerických, kognitivní schopnosti jejich absolventů je na přední místa rozhodně neřadí, tvrdí nová studie publikovaná Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD, z anglického Organisation for Economic Co-operation and Development).
Žebříček nejprestižnějších univerzit byl sestaven britskou společností Quacquarelli Symonds, specializující se na vzdělávání a studia v zahraničí. Jejich QS žebříček nejlepších univerzit celého světa pro rok 2016 vznikl po zahrnutí mnoha úvah a celé řady faktorů, včetně reputace a výsledků uplatnění. Jak je zmíněno výše, přední místa obsadily americké Massachusetts Institute of Technology, Stanford a Harvard, následované britským Cambridge.
Na čele žebříčku OECD byste ale Spojené státy americké hledali marně. Umístily se až za osmou Anglií, čili na devátém místě z pětatřiceti sledovaných zemí.
OECD každoročně vydává knižní publikaci Education at a Glance, ve které prostřednictvím indikátorů porovnává vzdělávací systémy jednotlivých členských a přidružených zemí. Tato publikace tvrdí, že rok 2016 patří studentům z Japonska, následovaným těmi z Finska, Austrálie a Nového Zélandu. Až na dalších příčkách najdeme Anglii a Spojené státy americké. Kompletní glance report je k přečtení zde: http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/education-at-a-glance-2016/summary/english_033aaa9d-en#.WAjNo_krJaQ#page1.
Finsko a Japonsko se umístily nejvýše nejen v Education at Glance, ale také v PISA žebříčku, porovnávajícím výsledky absolventů středních škol po celém světě. Ze zemí Velké Británie v žebříčku nejsou Skotsko a Wales, naopak zde na 14. místě najdeme Severní Irsko.
Též univerzity v Jižní Koreji a Singapuru, které jsou známé svými náročnými přijímacími procesy, najdete až na spodních příčkách žebříčku OECD. Jsme tak svědky faktu, že prestiž univerzity nemusí nutně odrážet schopnost jejích absolventů uspět na pracovním trhu.
Andreas Schleicher, ředitel OECD pro oblast vzdělávání, dodává, že na výsledky by se mělo pohlížet s určitým odstupem. Schopnosti dvou náhodně vybraných absolventů se mohou výrazně lišit, ačkoliv oba dosáhli vysokoškolského vzdělání stejného stupně. Kvalita terciárního vzdělání se totiž v mnohém liší.
„Pokud mluvíme o kognitivních schopnostech, je lepší získat vzdělání v Japonsku, Finsku či Nizozemsku než třeba v Itálii, Španělsku nebo Řecku,“ řekl profesor Schleicher pro BBC.
Podle této zprávy zjišťujeme, že pouze 12 z 35 členských států OECD splňuje kritéria sedmnácti cílů udržitelného rozvoje v oblasti vzdělávání, přijatých v OSN. Jak již bylo řečeno dříve, Finsko a Japonsko se umístily na předních místech i v PISA žebříčku, porovnávajícím standardy středních škol po celém světě.
Očekává se, že přibližně 36 % dnešních mladých lidí absolvuje vysokoškolské studium před dovršením svých třiceti let. Zároveň je potřeba říci, že jen 41 % z nich úspěšně dokončí vysokou školu v očekávaném časovém plánu.
OECD žebříček top 10 zemí s nejúspěšnějšími absolventy:
1. Japonsko
2. Finsko
3. Nizozemsko
4. Austrálie
5. Norsko
6. Belgie
7. Nový Zéland
8. Anglie
9. Spojené státy americké
10. Česká republika
Závěr překladatelů
To, že ČR je na 10. místě, považujeme za naprosto skvělou zprávu. Jedná se o výsledek, který nikdo neočekával a je hodně překvapivý. Je ale málo komunikován, zdali vůbec. Doufáme, že vám, stejně jako nám, přinese pocit hrdosti na svou zemi. Myslím, že to s námi nebude zase tak špatné, že?
Úvahu necháváme na každém z vás…
Zdroje:
· Článek je volným překladem z: http://www.independent.co.uk/news/education/education-news/cleverest-graduates-in-the-world-revealed-oecd-finland-japan-pisa-a7372236.html
· Žebříček nejprestižnějších univerzit: http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2016
· Education at a Glance: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/publikace-education-at-a-glance-1
· Zdroj ilustračního obrázku: flickr.com
Mensa má na našem území bohatou historii, avšak jen její malá část je přehledně zmapována. Hledáme pomocníky, kteří by chtěli projít několik starších časopisů, vybrat z nich relevantní informace a upravit je do přehledné podoby.
Programátora
Šikovného programátora, který by byl ochoten věnovat část svého času a doprogramovat nám sekci Kariéra na intranetu Mensy.
Práce v redakci je dobrovolná a nemůžeme Vám za ni slíbit hmotný honorář. Nabízíme Vám však možnost dělat zajímavé věci s lidmi, se kterými je radost pracovat. Se zájmem se, prosím, obracejte na .
Co je to inteligence, jak se člení a jak ji můžeme změřit, co to znamená IQ?
Popis různých stupnic IQ
Na světě se používají různé stupnice IQ, vysvětlujeme jejich podstatu a vztahy mezi nimi
Historie měření inteligence
Podrobně vysvětlujeme jak se vyvíjely způsoby a metody měření inteligence
Jsme chytřejší než naši předkové?
Rozebíráme Flynnův efekt a změnu průměrné inteligence v populaci během 20. století
Kreativní génius nebo psychotik?
Hranice mezi geniálním a psychotickým jedincem je často velmi úzká, vysvětlujeme, proč tomu tak je a zda spolu tyto vlastnosti souvisí
Chcete znát své IQ?
Přihlaste se na testování IQ pořádané společností Mensa, které na rozdíl od mnoha pochybných testů na internetu probíhá prostřednictvím mezinárodně uznávaného a standardizovaného testu.